Osteopatia

Osteopatia on tuki- ja liikuntaelinperäisten vaivojen tutkimiseen, hoitoon sekä ennaltaehkäisyyn erikoistunut hoitomuoto, joka soveltuu kaiken ikäisille. Osteopaatin ammattitaidon keskeinen osaaminen sisältää yksityiskohtaisen tuki- ja liikuntaelimistön anatomian, fysiologian ja biomekaniikan tietämyksen. Osteopaateilla on käytössään laajat neurologiset ja ortopediset testausmenetelmät, joilla selvitetään vaivan aiheuttaja.

Osteopatialla apua eri ongelmiin

Yleisimpiä osteopaatin hoitamia vaivoja ovat lihaskireydet, alaselkäkivut, niska- ja hartiaperäiset kiputilat sekä päänsärky. Osteopaattisella hoidolla voidaan myös vaikuttaa useisiin muihin ongelmiin, kuten urheiluvammoihin, olka- tai kyynärpääkipuihin sekä alaraajavaivoihin.

Hoidolla pyritään parantamaan verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, normalisoimaan nivelten liikkuvuutta sekä poistamaan hermoärsytystiloja. Tarkempaa tietoa yleisimmistä osteopaatin hoitamista vaivoista löydät espoonosteopatia.fi sivustolta.

Osteopatia on manuaaliasta hoitoa

Hoito perustuu kehon kokonaisvaltaisen toiminnan ymmärtämiseen ja on pääasiallisesti manuaalista, eli käsin suoritettua. Osteopaattinen hoito ei ole vain oireiden hoitoa vaan tutkimusten avulla pyritään aina selvittämään myös oireiden aiheuttaja. Diagnoosin tukemiseksi vastaanotolle on hyvä ottaa mukaan vaivaan liittyvät lääkärinlausunnot sekä röntgen-, magneetti-, ja tietokonekuvat.

Hoitokertojen määrä riippuu hoidettavasta ongelmasta. Akuutin vaivan hoitamiseen saattaa riittää yksi tai kaksi kertaa, kun taas krooninen kiputila saattaa vaatia pidempiä hoitojaksoja.