Riskiurheilijan tunnistaminen

Urheilu- ja rasitusvammojen ennaltaehkäisy on huomattavasti järkevämpää kuin loukkaantuminen ja siitä kuntoutuminen. Loukkaantumisesta kuntoutuminen estää urheilijan osallistumisen palkkatyöhönsä, sekä lähes poikkeuksetta vaatii lääkintätiimin työpanoksen. Ennaltaehkäisy on myös huomattavasti kustannustehokkaampaa. Tosin ennaltaehkäisyä ja sen tuomia hyötyjä (taloudellisia, tuloksellisia) on vaikeampi tilastoida. On melko hankalaa todentaa, että urheilujoukkue XYZ vältti kauden aikana niin ja niin monta loukkaantumista, säästi niin ja niin paljon rahaa tai sijoittui lopputuloksissa niin ja niin monta sijaa korkeammalle.

Varsinkin nuorisourheilussa useat seurat ovat alkaneet ottamaan tosissaan vammojen ennaltaehkäisyn. Suomen Jalkapallovalmentajat ry:n Valmentajapäivät 2015 kokosi koulutuspäiville n. 120 eri tasolla toimivaa jalkapallovalmentajaa. HJK päivänä Suomen UrheiluFysion testitiimin vetäjä Tero Malinen oli esittelemässä riskiurheilijan tunnistamismenetelmiä sekä tuloksia HJK:n akatemiajoukkueiden screenauksista. Riskiurheilijan tunnistamismenetelminä SUF käyttää Englannissa alun perin ammattijalkapalloilijoille kehitettyä Performance Matrix Screenausta sekä SUF Lihastasapainokartoitusta. Molemmat menetelmät ovat osoittautuneet erinomaisiksi keinoiksi tunnistaa riskiurheilija sekä ennaltaehkäistä tulevia vammoja. Matrix screenaus sopii erinomaisesti korkealla tasolla urheilevalle ja/tai huipulle tähtäävälle urheilijalle. SUF Lihastasapainokartoitus on ”pilkottu” versio Matrixistä ja soveltuu erinomaisesti junioriurheilijoille, kuntoilijoille tai vaikka liikuntaa aloittelevalle ihmiselle.

Urheilija on kyettävä tunnistamaan hyvissä ajoin ennen kuin kipu tai muu laadukkaan harjoittelun estävä ongelma pääsee vallalle. Riittävän aikainen puuttuminen ongelmaan nopeuttaa urheilijan paluuta huipulle.

 

“KUIN LAITTAISI RAHAA PANKKIIN”

Allekirjoittaneen on ollut jo pitkään vaikea ymmärtää, miksi urheilijan fyysisestä terveydestä ja suorituskyvystä ollaan todellisuudessa niin vähän kiinnostuneita. Vammakierteeseen ajautunut urheilija ei ole suorituskyvyltään läheskään optimaalisella tasolla. Miksi siis suurin osa resursseista panostetaan vammoista kuntoutumiseen eikä niiden ennaltaehkäisyyn? Vai onko kyseessä vain tietämättömyys ennaltaehkäisyn hyödyistä ja menetelmistä? Ennaltaehkäisevät harjoitteet tukevat loistavasti fysiikkaharjoittelua tehden fysiikkaharjoitteista sekä tehokkaampia että turvallisempia. Ennaltaehkäisevät harjoitteet vievät viikkotasolla niin vähän aikaa, että kukaan urheilija ei voi väittää, etteikö aikaa riittäisi. Puhutaan kuitenkin vain 10-20min harjoitteista 3-5 kertaa viikossa. Urheilijalle oma keho on työväline ja sen huoltamiselle täytyy löytyä aikaa 10 minuuttia joka toinen päivä.

”Suomen UrheiluFysion henkilökunnasta 6 terapeuttia on suorittanut koko Performance Matrix –koulutuksen . Toukokuussa 2016 valmistuu 9 henkilöä lisää tehden SUF:sta 15 terapeutilla ainutlaatuisen ammattilaisryhmän riskiurheilijan tunnistamisessa, vammojen ennaltaehkäisyssä sekä kehon heikkouksien uudelleenharjoittamisessa.”

Sama pätee myös kuntoilijoihin tai omaksi huvikseen liikkuviin ihmisiin. Törmään usein henkilöön, joka ei harrasta tykkäämäänsä liikuntaa koska ”polvi/selkä/olkapää/penikka/keksi_oma_kipualue kipeytyy aina kun aloitan taas harrastamaan”. Suoraan sanottuna vihaan tuota lausetta. Rasitusperäisen kivun taustalla on useammin kuin luulettekaan jokin liikekontrollin, liikkuvuuden ja/tai suoritustekniikan ongelma. Nämä ongelmat ovat usein melko yksinkertaisilla asioilla korjattavissa niin, että lajin harrastaminen onnistuu kivutta. Tyypillinen tällainen ongelma on esimerkiksi polven etu-sisäosan kipeytyminen juostessa. Usein jo muutamalla lonkan kontrollia kehittävällä ja pakaralihaksia aktivoivalla harjoitteella saadaan polven linjaus (kuormitus) paremmaksi, joka tekee juoksusta polven osalta oireettoman. Aikaa tähän menee noin 4-8 min.

Ihminen on luotu liikkumaan. Pitämällä huolta kehosta, optimoit mahdollisuutesi liikkua. Urheilussa tämä tarkoittaa, että sinulla on useampia tapoja liikkua, kuin vastustajalla. Jos pystyt liikkumaan paremmin kuin vastustaja, on mahdollisuutesi voittaa moninkertaistunut. Tekemällä liikekontrolli- ja liikkuvuusharjoitteita välttääksesi loukkaantumiset ja pysyäksesi mukana lajiharjoittelussa parannat samalla kehosi terveyttä ja suorituskykyä.

 

Tero Malinen, Suomen UrheiluFysio

HJK päivä menu HJK päivän esiintyjälista oli hyvin vakuuttava Valmentajapäivillä. Ja kävipä paikan päällä myös tuleva A-maajoukkueen päävalmentaja Hans Backe kertomassa ajatuksiaan tulevasta työrupeamasta.

 


Categories: Blogi